Nyheter

Hej alla grannar,

Nu finns en ny lista uppsatt på anslagstavlan i entrén över de kommande ansvarsveckorna för vår utemiljö. I vår förening delar vi medlemmar på ansvaret för att hålla snyggt på gården, i trädgården, gångarna, entrén och vid anläggningen för hushållssopor mm. Vi har därför en lista över ansvarsveckor för vår gemensamma utemiljö. Kika på listan på anslagstavlan och se när det är din vecka. Har du inte möjlighet din vecka får du gärna byta med en granne!

Att vi själva håller efter är ett enkelt sätt att hålla utemiljön fräsch och inbjudande, och vi spar också pengar för förvaltning. Saknas något redskap eller liknande, hör gärna av er till styrelsen!

Vänligen,

Styrelsen i Brf Signalisten nr 3

Hej alla grannar,

Det visade sig att de skåp för matavfall vi installerat behöver modifieras lite grann. Preliminärt drar vi i gång med hämtning v9. Mer och utförlig info kommer inom kort!

Vänligen,

Styrelsen i Brf Signalisten nr 3

 

Hej alla grannar,

1 januari 2023 blir det i Stockholms stad obligatoriskt för flerfamiljshus att sortera ut matavfall. Ni har säkert sett att vi bredvid den befintliga sopstationen för hushållssopor lagt stenplattor och ställt gröna skåp där kärlen för matavfall ska stå. Varje hushåll kommer få ett startkit bestående av en liten påshållare och påsar för matavfall. När det blir dags sätter vi låscylindrar i de gröna skåpen så vår nyckel kommer passa även där. Matavfallet kommer sedan initialt att hämtas en gång per vecka, så får vi se om hämtfrekvensen är tillräcklig. De gröna nya skåpen är alltså enbart för matavfall, övriga hushållssopor slängs som tidigare i den större befintliga behållaren.

I veckan fick vi dock av SVOA (Stockholm Vatten och Avfall) reda på att leveransen av kärl är försenad och nytt besked är att kärl och startkit ska vara levererat senast 1 mars 2023. SVOA angav följande skäl: ”I och med att många anmäler sig till tjänsten just nu har vi högt tryck, vilket dessvärre lett till förseningar i leverans av matavfallskärl. Det beror på att obligatorium av matavfallssortering införs i hela Stockholms stad vid nyår. I och med att anmälan till tjänsten gjorts före nyår, innebär förseningen inte risk för vite.”

Styrelsen återkommer med mer information när det börjar närma sig, annars finns också bra info på SVOAs hemsida, 2023 ska alla sortera ut matavfallet | Stockholm Vatten och Avfall

Vänligen,

Styrelsen i Brf Signalisten nr 3

Hej alla grannar,

Styrelsen har beslutat att höja årsavgifterna med 10% från och med 2023. Anledningen är att möta de ökade utgifter som vi kommer få på alla områden, i synnerhet de tunga posterna fjärrvärme, ränteutgifter och el; men även övrig förvaltning, underhåll och avtal.

Styrelsen har också tagit ett nytt lån på 700 000. Styrelsen har av tidigare årsstämmor beviljats mandat att ta lån på totalt 1 900 000 och av det har vi alltså tagit ett lån på 700 000.

De beviljade lånen baseras på estimat för att täcka förväntade löpande utgifter. På grund av aktuellt läge har styrelsen valt att pausa vissa åtgärder (grusgården på norra sidan, målning trapphus) och ta in fler offerter på hissen och bedömning av hissens underhållsbehov.

Använder vi då lånen för att täcka underskott för de höjda driftskostnaderna? Varför höjer vi inte avgifterna med till exempel 20% för att parera de förväntade ökade utgifterna för fjärrvärme, räntor och el? En bostadsrättsförening ska se till de ekonomiska intressena för de boende såväl i nutid som framöver. Avgifterna ska täcka de löpande utgifterna enligt underhållsplanen och en bostadsrättsförening förväntas inte vid varje tillfälle täcka kostnaderna med egna medel utan en blandning av egna och lånade medel för att balansera ekonomin på både kort och lång sikt.

Vår förening har fortfarande en låg belåningsgrad per kvadratmeter och fastigheten bedöms vara i gott skick med inga genomgripande reparationer i omedelbar närtid. Skulle utgifter och kostnader framöver eskalera ytterligare kan förstås nytt beslut behöva tas.

Vänligen,

Styrelsen i Brf Signalisten nr 3

Vi ses på gården söndag 23/10 klockan 10 för att med gemensamma krafter städa och ställa i ordning gården och andra gemensamma utrymmen inför vintern.

Din insats behövs! Det är även ett trevligt och enkelt sätt att träffa och prata med sina grannar. Styrelsen närvarar och svarar gärna på frågor.

Container kommer på plats fredag 21/10 och hämtas måndag 24/10. Vi kommer passa på att rensa bort möbler och annat som har hamnat i fastighetens gemensamma utrymmen.

Vi kör till ca kl 13 och efter aktiviteten bjuds det på dryck och mat från grillen!

Vi hoppas på fint väder och att så många som möjligt kan delta!

Vänligen,

Styrelsen i Brf Signalisten nr 3

Hej alla grannar,

Vill du byta ditt källarförråd till ett större?

Det finns nu ett lite större källarförråd tillgängligt för den som önskar byta ut sitt nuvarande. Byter du till det större tillfaller ditt nuvarande källarförråd föreningen.

Är du intresserad, hör av dig till styrelsen senast 24/10 2022, via mejl eller genom att lämna lapp i styrelsebrevlådan. Är fler intresserade lottas det bland intressenterna.

Vänligen,

Styrelsen i Brf Signalisten nr 3

Hej alla grannar,

Styrelsen sedan årets föreningsstämma är till stora delar ny och vi har ägnat delar av sommaren åt att sätta oss in i ekonomi och rutiner. Överlämningen från förra styrelsen har varit god och vi känner att vi nu kan blicka framåt.

Vad vi redan nu vet är att det 2023 blir obligatoriskt för flerbostadshus att sortera ut matavfall. Vi kommer få ett nytt kärlskåp bredvid det befintliga och ett mindre markarbete kommer göras. Styrelsen har tackat ja till en offert från företaget San Sac AB. Vi återkommer med mer detaljerad info specifikt för det här!

Save the date! Söndag 23/10 är det höststädning i föreningen. Med gemensamma krafter städar och ställer vi i ordning gården och andra gemensamma utrymmen inför vintern. Vi bjuder på grill och dryck till alla! Mer info kommer även här.

Glöm heller inte era ansvarsveckor för trädgård/fastighet, anslag sitter i porten. Tycker ni det saknas något redskap eller annat för att underlätta hör av er till oss i styrelsen!

Vi vill också passa på att lyfta fram trädgårdsgruppen med främst Lena och Petra för deras otroliga jobb med vår fina framsida av huset!

Och igen: för input, synpunkter och frågor är ni alltid välkomna att höra av er till oss, bäst nås vi på mejlen .

 

Vänligen,

Styrelsen i Brf Signalisten nr 3, som från och med årsstämman 2022 består av

Andreas Schneider, ordförande

Ljiljana Kapper, kassör

Malin Sandell, ledamot

Eva Kalmskog, ledamot

Lena Hugo, ledamot

Stefan Westlund, suppleant/fastighetsansvarig

Fredrik Almqvist, suppleant/sekreterare

Taket har tvättats och takfoten har målats om, nockbrädan har bytts ut och på terrassen har vi fått nytt tätskikt och ny trall. Arbetet har besiktigats och godkänts och därmed är allt klart. Terrassen kan vi börja använda igen.

mvh Styrelsen

Arbetet med upprustning av tak och terrass pågår fortsatt. Hittills har taket tvättats och målats om, nockbrädan har bytts ut och på terrassen har vi fått nytt tätskikt och ny trall.

Nu återstår målning av takfot vilket planeras ske under vecka 20-21, väder och temperatur styr när arbetet kan utföras. Risk för smuts på fönster och balkonger finns när detta arbete utförs!

Terrassen kan inte användas förrän allt arbete är avslutat. Styrelsen arbetar för att få fram datum för när den går att använda igen. Vi återkommer med info kring detta snarast. 

Mvh, Styrelsen

Bästa medlemmar! Nu finns en ny lista uppsatt på anslagstavlan i entrén över de kommande ansvarsveckorna för vår utemiljö. I vår förening delar vi medlemmar på ansvaret för att hålla snyggt på gården, i trädgården, gångarna, entrén och vid anläggningen för hushållssopor mm. Vi har därför en lista över ansvarsveckor för vår gemensamma utemiljö. Kika på listan på anslagstavlan och se när det är din vecka. Tack på förhand för din insats – den behövs!